Hry pre rozvoj detského mozgu

(s použitím rovnomennej knihy od Pam Schiller, vyd. Portál)

 

- každý deň zaraďte do programu hudbu a pohyb, tancujte

- spievajte si s deťmi

- pohyb rukami a nohami, ktorý smeruje od jednej strany tela k druhej (skrížený pohyb), môže mať na učenie veľký vplyv. Pretože ľavá hemisféra mozgu ovláda pravú stranu tela a pravá hemisféra mozgu ovláda ľavú stranu tela, obe hemisféry sú nútené spolupracovať vo chvíli, keď sa nohy a ruky skrížia. Cvičenie - točenie sa v páse s roztiahnutými rukami alebo ohýbanie v páse, keď sa snažíme dotknúť sa palcov na nohách - ľavého palca pravou rukou a opačne. Spievajte s deťmi pesničky, ktorých súčasťou je pohyb rukami smerujúcimi k druhej polovici tela, alebo hrajte hru s tlieskaním rukami oproti sebe (Den, den delí, dene dene doly doly, saša pipi, saša pipi mexiko. Džimi, džimi jaguár, džimi, džími úva. Džimi, džimi  jaguár, džimi džimi úva. Uááááááááá.)

- vymyslite si vlastné hry s tlieskaním. Napr. plesknite pravou rukou na pravé koleno, potom tliesknite oboma rukami. Lusknite prstami a potom niekoľkokrát skrížte ruky. Opakujte niekoľkokrát celú sériu.

- tancujte s dieťaťom so šatkami alebo stuhami. Využívajte skrížený pohyb. Dobré cvičenie je aj chôdza po kladine, stačí aj páska nalepená na podlahu.  Podporujte dieťa v lezení na stromy. Nech mávajú rukami v rytme rýchlej chôdze. Nech sami seba objímu. Nech skúsia maľovať oboma rukami. Nech chodia po štyroch. Nech pomáhajú umývať podlahu, okná. Nech obracajú listy v knihe. Nech hrajú bábkove divadlo - pohyb po javisku si bude vyžadovať skrížený pohyb. Nech si s kamarátom potriasajú rukami dvojnásobne - ľavá ruka chytí ľavú ruku kamaráta a opačne).

- obmeňujte hračky (niektoré na pár týždňov skryte)

- nech dieťa zloží známe puzzle obrátene (hore nohami)

- nechajte dieťa riešiť problém - napr. čo by si robil, keby si sa stratil v lese? Alebo sa pýtajte, čo by sa stalo, keby v rozprávke dej nepokračoval tak, ako pokračoval, ale nejako ináč,...

- pýtajte sa - čo keby? Napr. čo by sa stalo, keby rodičia museli poslúchať svoje deti. Čo keby psi vedeli hovoriť? a pod.

- nechajte deti pomáhať v kuchyni aj pri bežných domácich prácach

- rozvíjajte jemnú motoriku dieťaťa - aj to zvyšuje kapacitu mozgu

 

Potrava pre mozog:

- bielkoviny, uhľohydráty s bielkovinami, selén (morské ryby, oriešky, celozrnné pečivo), bór (brokolica, jablká, broskyne, hrozno), kyselina listová (zelenolistová zelenina, hovädzia pečeň, fazuľa), zinok (ryby, fazuľa, obilniny) a vitamín B