Hry a činnosti pre 3-ročné a staršie

- hra na rozvíjanie hmatu - urobte si objaviteľskú mapu. Potrebujete veľký kus kartónu, lepidlo, rôzne materiály, z ktorých môžete tvoriť prostredie na mape - listy a kôra stromu, mach, piesok, ihličie, šošovica, okvetné lístky, kôstky, novinový papier, bavlna, zamat, vlna, kožušina, umelá hmota, lak, brúsny papier, hrubozrnná soľ a pod. Na kartónový papier nakreslite širokú cestu a okolo nej záhradky. Na cestu nalejte lepidlo a posypte pieskom. Na každú zo záhradiek naneste lepidlo a vytvorte rôzne záhradky z rôznych materiálov. Po vyschnutí sa môžete rozprávať o jednotlivých záhradkách, či sú mäkké, tvrdé, pichľavé, drsné, studené a pod. Potom zaviažte dieťaťu oči, či uhádne podľa hmatu, čo je to za materiál.

- vyťukávajte nejaký rytmus - 2 alebo 3 údery, v rôznom rytme, nech dieťa zopakuje

- ukážte dieťaťu 3 alebo 4 veci, ktoré bežne používa, potom zaviažte oči, nechajte ho, nech si vyťahuje predmety zo sáčka a určí, čo je to

- hore dnom postavte na stôl 3 alebo 4 nepriehľadné kelímky (hoci od rovnakých jogurtov). Do jedného z nich skryte malú hračku alebo lentilku, potom kelímky premiešajte pred očami dieťaťa (jednoducho). Nech dieťa uhádne, v ktorom kelímku sa skrýva prekvapenie

- nechajte dieťa skladať obrázky podľa poradia - napr. dieťatko v perinke, chlapca, dospelého muža. Alebo chlapca, ktorý chytá ryby, rybu chytenú na udici, chlapec ma rybu v náručí. Postupne zväčšovať počet. Nech skladá stále zľava doprava.

- nájdi rým - povedzte nejaké slovo, nech dieťa vymyslí slovo, ktoré sa s ním rýmuje - napr. vidlička - stolička, žehlička, lyžička, polička,...

- skúmajte hmatom - do látkovej tašky alebo vreca dajte veci z rôznych materiálov, s rôznymi povrchmi. Povedzte dieťaťu, nech tam strčí ruku a vyberie niečo, čo je napr. studené a tvrdé (kameň), jemné a ľahké (pierko), pichľavé (kefa na vlasy),...

- naučte dieťa rozlišovať medzi pravdou a nepravdou - povedzte krátku vetu, napr. Máme doma psa. Dieťa nech povie, či je to pravda alebo nie. Striedajte vety, ktoré sú pravdou a nepravdou.

- zoberte pexeso, rozdeľte ho na dve kôpky - dieťa ukladá jednu kartičku, vy tiež jednu kartičku vedľa seba, komu sa podarí položiť rovnakú kartičku vedľa tej istej kartičky, berie si ju. Vyhráva ten, kto má viac párov.

- zoberte drevené kocky a nechajte dieťa, nech ich roztriedi podľa farieb. Dajte mu potom jednoduché úlohy - nech postaví vežu z troch zelených kociek. nech vedľa seba postaví dve žlté kocky,...

- postavte sa s dieťaťom na jeden koniec chodby alebo dlhšej izby. Hádžte na striedačku hracou kockou. Každý z vás urobí toľko krokov, alebo posunov na dĺžku chodidla, koľko padlo na kocke. Vyhráva ten, kto príde na koniec izby ako prvý.

- sadnite si oproti dieťaťu, obaja tlesknite do vlastných dlaní, potom do dlaní partnerovi oproti. Postupne obmieňajte - do vlastných dlaní, do partnerových spolu, potom vašou ľavou rukou do pravej ruky dieťaťa a opačne, medzitým tliesknite. Postupne zrýchľujte. Je to výborný spôsob na precvičenie oboch hemisfér mozgu.

- vyťukávajte nejaký rytmus na svojich stehnách, nech to zopakuje aj dieťa. Striedajte dlhá, krátka, dlhá, krátka alebo dlhá, dlhá, krátka, krátka, dlhá,....Skúšajte rôzne rytmy, nech sú však jednoduché a krátke.

- na tácku dajte niekoľko drobných predmetov, ktoré dieťa dobre pozná - lyžičku, detské nožnice, strúhadlo na ceruzky, hračku z kindervajíčka, loptičku, kľúče, hrebeň a podobne. Nech si dieťa veci poriadne prezrie, potom tácku zakryte, nech hovorí, ktoré si zapamätalo. Môžete mať zoznam a odškrtávať.

- kategórie - vymyslite nejakú kategóriu, napr. sladkosti, postavy z rozprávok, pesničky, značky áut - záleží od záľub a veku dieťaťa - nech dieťa vymenuje čo najviac vecí, ktoré do tejto kategórie patria.

- vyberte rôzne veľkosti gombíkov - od 0,5 cm až po 5 cm - nech ich je aj 10 - nech dieťa usporiada podľa veľkosti od najmenšieho po najväčší.

- hľadanie pokladu - urobte 12 kartičiek. Na 6 z nich nakreslite typické znaky pre nejaké zviera - napr. prasiatko - špicaté uši, rypák, zakrútený chvostík, zajac - dlhé uši, fúzy, krátky chvostík. Na ďalšie kartičky nakreslite jednoduchý obrázok miesta, kde nájde ďalší obrázok - stôl, vankúš, vešiaky na kabáty, vaňu,... Dajte dieťaťu prvú kartičku, keď uhádne zviera, dajte mu kartičku s miestom, nech hľadá ďalší obrázok zvieratka. Po poslednom zvieratku nech nájde majú odmenu.

- zoberte malú deku, nech ju držia napr. dve deti. Dospelý hodí loptu, deti sa ju snažia chytiť do deky. Striedajte sa v hádzaní lopty.

- hrajte sa s deťmi na fúrik - chyťte dieťa za vystreté nohy, dieťa sa snaží ísť po rukách dopredu.

- hádaj, koľko - zoberte priehľadnú nádobu a nasypte tam drobné predmety - napr. mušličky, kancelárske sponky, rovnaké legové kocky (vždy len jeden druh). Nechajte dieťa odhadnúť, koľko je tam asi predmetov. Potom to spočítajte. Starším deťom môžete hru sťažiť úplne drobnými predmetmi, napr. ryžou.

- počítanie - ukážte dieťaťu 6 viečok od detskej výživy alebo iných rovnakých okrúhlych predmetov. Povedzte mu, nech ich usporiada do dvoch radov s rovnakým počtom v každej rade. Alebo nech urobí tri rady. Nech urobí pyramídu, kde dole budú 3 kolieska, na nich 2 kolieska a navrchu jedno. Vyložte dalších 6 viečok, rozmiestnite ich tak, že medzi viečkami budú v jednom rade menšie medzery ako v druhom. Kde je viac viečok?

- nechajte deti roztriediť príbory v príborníku na lyžice, vidličky, nožíky, malé lyžičky. Môže to byť aj práca, ktorú budú mať stále na starosti.

- pripravte si kocky, plyšové hračky alebo iné hračky uložte do radu popri stene alebo nábytku. Stavajte ku každej hračke vežu z kociek rovnako vysokú ako je hračka. Povedzte si potom, že napr. auto je vysoké ako 3 kocky, macko je vysoký ako 10 kociek, atď.

- číslice z plastelíny - nakreslite nezmývateľnou fixkou na fóliu čísla od 1 po 10. Nechajte dieťa vyšúľať z plastelíny alebo modelíny valčeky a vytvarujte ich spolu do tvaru čísel. Dieťa môže prechádzať prstom po vyrobených číslach a tak sa zoznámiť s ich tvarom.

- postavte sa s dieťaťom na koniec chodby alebo dlhšej izby - zoberte dve hracie kocky - hádžte na striedačku dvoma kockami a každý z vás sa posunie na dĺžku chodidla o toľko krokov, koľko je súčet bodiek na kockách

- hodnota peňazí - pozbierajte drobné mince z celého domu - mince zosypte spolu a nechajte dieťa, nech ich roztriedi do úhľadných stĺpikov a spočíta, koľko mincí je v každom stĺpiku. Pozrite si, aké znaky sú na minciach, ktoré sú akej farby. Staršie deti môžu spočítať aj hodnotu mincí v jednotlivých stĺpikoch.

- nakreslite tabuľku, kde budu tri stĺpce a tri rady. Jednu tabuľku dajte dieťaťu, jedna je vaša. Inštruujte dieťa, ktorú kocku ma vyfarbiť - ukážte mu, ktorú kocku ste akou farbou postupne vyfarbili, nech to isté urobí na svojej mriežke.

- napíšte na hárok papiera pod seba všetky písmená abecedy - nech na každé písmeno napíše nejakú vec. Pri ťažších písmenách, ako X, Y - nech vymyslí slovo, kde je toto písmeno kdekoľvek v slove.

- zoberte najakú vec a dajte ju pred dieťa, nech ju čo najvernejšie nakreslí. Napr. jablko alebo iné ovocie, zeleninu, kvet vo váze či v kvetináči, obľúbenú hračku a podobne.

- kopírovanie vzoru cez papier - podložte pod papier vec s vystúpeným povrchom, napr. mincu, vlnkovaný papier alebo podobne štruktúrovaný povrch. Ukážte dieťaťu, ako má voskovkou alebo mäkkou ceruzou prechádzať po povrchu. Môžete to skúsiť robiť aj von - napr. na kôre stromu, alebo si priniesť rôzne listy. Vyskúšajte aj ploché mušličky.

- nakreslite na papier výrazné guličky. Spájajte na striedačku dve a dve guličky, tým sa vytvoria čiary. Cieľom je, aby dieťa alebo rodič vytvorili trojuholník. Prvý súťažiaci spojí dve guličky. Ďalší spojí guličky tak, aby sa začal vytvárať trojuholník. Každý hráč, ktorý spojí guľky do trojuholníka - ten, ktorý ho dokončí - si napíše do "svojho" trojuholníka začiatočné písmeno svojho mena alebo nejakú značku. Cieľom je pospájať všetky guličky. Vytvorí sa akýsi neobrúsený diamant. Na konci sa spočíta, kto získal viac trojuholníkov. Táto hra sa dá variovať aj na štvorce, ale je potrebné pripraviť si hraciu plochu tak, aby sme vytvorili sieť napr. 5 radov a 5 stĺpcov, do priesečníkov dáme bodky. Označí sa komplet štvorec.

- učte dieťa rôzne triky s loptou. Driblujte, odrážajte od steny, nech tlieskne, kým priletí lopta naspäť a pod. Podobne, ako sme kedysi hrali tzv. škôlku s loptou.

 

 

Zaujímavé linky:

http://4.bp.blogspot.com/-4UqiQ2igMQM/UAzI_vKu-wI/AAAAAAAADDE/E784v5Yl7uM/s1600/3+addends.PNG

pokus - https://bhoomplay.wordpress.com/2011/09/09/diy_jellyfish_eng/

 

ako sa venovat predškolákom-http://www.cpppap.svsbb.sk/download/metmat/rozvijaj.pdf

http://zsnm.edupage.org/text7/?subpage=14

http://jesanka.blog.cz/0908/pracovni-listy

http://www.worksheetfun.com/kindergarten-worksheets/

 

 

Výtvarné činnosti:

- farebný papier natrhajte na malé kúsky. Nakreslite na tvrdý papier obrys jednoduchého obrázka. Dieťa nech vyplní tento obrys kúskami natrhaného papiera (papier mu potrite tyčinkovým lepidlom, staršie deti si môžu natierať samé - lepidlo rýchlo zasychá, takže môžete vyplniť lepidlom len istú časť - napr. strechu domu, potom nanesiete lepidlo na ďalšiu plochu) . Aj okraj ozdobte mozaikou.

- nech dieťa nakreslí na veľký papier zakrúteného hada, pozdĺžne ho rozdeľte na časti, nech dieťa každú časť vyfarbí inou farbou. Nakoniec dieťa nakreslí hadovi oči a dlhý jazyk.

- začnite dieťaťu kresliť nejaký jednoduchý vzor z dvoch farieb - napr. červené koliesko, dve zelené kolieska, červené koliesko, dve zelené kolieska,... Vysvetlite dieťaťu, ako sa bude vzor opakovať. Vymýšľajte rôzne vzory.

- snehové vločky - papier vystrihnite do kruhu (podla taniera napr.). Ukážte dieťaťu, ako koliesko preložiť napoly, ešte raz napoly, kým nevznikne tvar trojuholníka. Nech vystrihuje zúbky, zaoblený okraj a pod. Keď papier opať rozložíte, ukáže sa vzor.

- jedlo na tanieri - dajte dieťaťu papierový tanier, nech nožnicami vystrihne dookola nejaký vzor - oblúčiky, vlnky. Môže okraj aj dokresliť. Na tanier nech nakreslí jedlo, aké má rado.

- dlhý úzky kus papiera poskladajte na harmoniku na párny počet dielov. Na vrchnú časť nakreslite jednoduchý motív tak, aby sa jeho okraj dotýkal okraja papiera. Tým vytvorí medzi jednotlivými motívmi spojenie. Dieťa vystrihne predkreslený tvar, vytvorí sa harmonika plná figúrok, srdiečok a podobne. Dieťa môže figúrkam dokresliť tváre, oblečenie, alebo inak dozdobiť.

- na okraj papier nakreslite figúrky rybárov, namaľujte udice a zamotané šnúrky udice veďte na druhú stranu papiera, kde nakreslite napr. rybu, starú topánku a hrniec. Dieťa nech nájde, ktorý rybár chytil rybu. Pre mladšie deti nakreslite čiary jednoducho, pre staršie deti komplikovanejšie.

- napíšte meno dieťaťa na papier farebnými bodkami. Dieťa nech zoberie farbičku a skúša spojiť svoje meno z vytvorených bodkovaných písmen.

Dbajte na správny úchop ceruzky, hovorte dieťaťu, aké písmeno práve obťahuje.

- postavičky zo štipcov - z drevených štipcov na bielizeň vytvorte postavičky - nakreslite im tváre, dolepte látkové oblečenie, urobte vlasy z vlny alebo bavlniek. Môže používať dieťa, nech si zavesí aspoň jednu svoju bielizeň po vypratí.

 

Zaujímavé linky:

http://picklebums.com/2013/04/09/printable-playdough-garden/

http://www.neposednenoznice.sk/2014/03/rozkvitnuta-luka-z-kartonu.html